Waarom vliegen de vliegtuigen zo laag  over deze dichtbevolkte geplande route? (Fysisch, economisch)

Er vlogen altijd al veel vliegtuigen over Overijssel die naar Schiphol vlogen, maar die vlogen zo hoog dat je de vliegtuigen niet zag en ook niet hoorde. Van deze vluchtroutes waren geen klachten, maar vliegtuigen die gaan landen en stijgen in Lelystad vliegen veel lager over Overijssel. Waarom gaan dan zoveel vliegtuigen landen en stijgen in Lelystad als het ook op Schiphol kan? Dit komt doordat Schiphol ruimtegebrek heeft, hierdoor moet Lelystad zich gaan uitbreiden. Schiphol zit aan zijn maximum aantal vluchten, in 2017 heeft Schiphol 496.747 starts en landingen voltooid.(1) Het maximum aantal dat is afgesproken met de regering is 500.000, dus Schiphol moet zijn stijgende aantal starts en landingen ergens anders heen doen. Hier is Lelystad een oplossing voor, maar moet Lelystad hier wel voor gaan uitbreiden. Door de uitbreiding van Lelystad gaan er meer vliegtuigen over Overijssel vliegen die lager vliegen dan vliegtuigen die Schiphol als bestemming hebben. 

Hierdoor komt er meer geluidsoverlast, milieuvervuiling en uitzicht verpesting. Sommige vliegtuigen gaan op een hoogte tussen de 1000 meter en 2000 meter vliegen, dit is laag genoeg om een vliegtuig goed te horen wanneer je er loodrecht onderstaat. Deze hoogte is echter wel nodig om een veilige landing te maken.

De routes

De vliegtuigen die landen of opstijgen in Lelystad vliegen langs de volgende steden:

  • (2) Zwolle, De banen 05 en 23 liggen dichtbij het dichtbevolkte Stadshagen, de vliegtuigen vliegen hier ongeveer op een hoogte van 1800 meter. Wanneer het luchtverkeer nog drukker wordt, moeten vliegtuigen onder elkaar vliegen waardoor de vliegtuigen nog lager gaanvliegen.
  • (2) Apeldoorn, de vertrekkende vliegtuigen die langs Apeldoorn gaan op ongeveer 2700 meter boven Apeldoorn vliegen.

De vliegtuigen vliegen zo te zien vooral over of langs grote steden in Overijssel/ Gelderland. Om Lelystad liggen veel natuurgebieden en water. Daarom vragen ook veel mensen zichzelf af: waarom vliegen de vliegtuigen niet over natuurgebieden? Dit komt doordat de routes naar en vanaf Lelystad op de ‘snelwegen’ in het hogere luchtruim moeten aansluiten. Dus kunnen ze niet de routes zomaar niet over Zwolle laten gaan. 

Dit zijn nationale afspraken die gemaakt zijn door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).(3) Deze afspraken kunnen niet zomaar worden veranderd, omdat het voor alle luchthavens in Nederland gelden.